Schone werkomgeving van groot belang
Overdag houden 65 medewerkers zich zeven dagen per week bezig met de schoonmaak en het desinfecteren van ruimtes. In de avond verzorgt Asito de schoonmaak van de poliklinieken en doen zij het vloeronderhoud. In de avond en nacht zijn zij oproepbaar in geval van calamiteiten. Leonie Boven van de Raad van Bestuur was erg benieuwd naar het reilen en zeilen van dit onderdeel van het facilitair bedrijf. “Ik heb respect voor de mensen van deze afdeling”, zegt ze. “Ze hebben, net als elke andere medewerker, een onmisbare functie in de organisatie. Daar krijgen ze helaas lang niet altijd de credits voor.”
Goede hygiëne
Goede hygiëne begint bij schone kleding. Een belangrijke taak is dan ook de kledinguitgifte in de kelder. Medewerkers kunnen hier iedere dag weer schone jasjes en broeken van de hangers halen. Alles gaat volautomatisch met hulp van de personeelsbadge. “We hebben hier zesduizend stuks kleding hangen”, zegt Monique van Scherrenburg, teamleider Housekeeping. “Het is een mooi systeem. Helaas ondervinden we momenteel veel problemen met het bedrijf dat de kleding wast. Zo is niet alles binnen vierentwintig uur terug en zijn kledingstukken niet altijd schoon volgens onze normen. We zijn druk in gesprek om tot een goede oplossing te komen.”
Samenspel
Een werkdag van schoonmaakonderhoud is opgedeeld in een ochtend- en middagdienst. Met hulp van looplijsten weet iedereen wat die dag op het programma staat, op welke afdeling ze werken en of er bijzonderheden zijn. De werkdruk is hoog door een flinke toename van patiënten. Meer mensen betekent dat het sneller vuil is. “Juist het samenspel met de afdelingen en goede communicatie is ontzettend belangrijk”, aldus Leonie. “Wanneer kan een bed schoonmaken bijvoorbeeld even wachten, en wanneer is het spoed. Goed luisteren, inschatten, meedenken en soms doorvragen is belangrijk om alles lekker te laten draaien.”
Op iedere afdeling is de schoonmaak weer net even anders geregeld. Jessica is bijvoorbeeld op 3 Oost aan het werk als facilitair assistent. Zij houdt de afdeling schoon en ruimt op. Daarnaast zorgt zij ook voor het transport van patiënten naar de verschillende afdelingen. “Ik voel me vaak een vliegende keep”, lacht ze. “Ik breng mensen naar de röntgen of naar andere onderzoeksafdelingen toe. Die afwisseling vind ik heel erg leuk. Ik haal echt energie uit de contacten met patiënten. Terug naar alleen schoonmaak zou ik niet meer willen, dat zou saai zijn.”
In de loop van de jaren zijn verschillende functies ontstaan, zoals gecombineerde functies van schoonmaken en het ondersteunen van de verpleging. Dat laatste is vaak lastig te plannen. “Iemand als Jessica moet heel flexibel zijn”, knikt Leonie. “Dat vindt ze ontzettend leuk, maar het maakt het ook lastig om tijd te vinden voor de ‘standaard’ werkzaamheden. Het is dus een uitdaging om alles af te hebben aan het eind van de dag. De grote vraag bij mij is dan ook hoe we de functies zo kunnen maken dat ze uitdagend, maar ook goed vol te houden zijn. We moeten erg zuinig zijn op onze medewerkers. Monique heeft hier goede ideeën over; ik ben erg benieuwd hoe de afdeling zich gaat ontwikkelen.”
Lizanne Ganzevles