Vragen beantwoorden met hulp van AI
In navolging van andere ziekenhuizen gaat kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, afgekort AI) ook in St Jansdal zorgverleners helpen bij het beantwoorden van algemene patiëntvragen in MijnStJansdal. In februari ’25 is een proef gestart op de poliklinieken cardiologie, kno en orthopedie.
Een AI-toepassing in het elektronische patiëntendossier (EPD) leest de algemene vraag van de patiënt en geeft een antwoordsuggestie. De zorgverlener krijgt het door AI gemaakte conceptantwoord, controleert de tekst en past het waar nodig aan. De zorgverlener stuurt het definitieve antwoord zelf naar de patiënt en blijft daarmee eindverantwoordelijk voor het antwoord, zoals hij dat nu ook is.
Maandelijks zo'n 7.000 vragen
Maandelijks stellen patiënten van St Jansdal ruim 7.000 vragen aan hun zorgverleners. Die vragen gaan bijvoorbeeld over medicatiegebruik, pijnbestrijding en weer mogen sporten/werken/reizen na een operatie. Het beantwoorden van al die algemene vragen kost artsen en andere zorgverleners veel tijd, terwijl hun agenda’s vaak al overvol zijn.
Vraag - Is AI veilig? Hoe zit het met de privacy?
Deze toepassing wordt gebruikt bij vragen die patiënten stellen via het beveiligde patiëntenportaal MijnStJansdal. Er worden alleen gegevens gebruikt die nodig zijn voor de juiste beantwoording van de vraag. Om een antwoord te genereren op de vragen die de patiënt stelt, worden gegevens verwerkt in een cloud-omgeving van het EPD. Ze worden daar niet bewaard. Vervolgens ontvangt de behandelend zorgverlener de antwoordsuggestie via het beveiligde interne berichtensysteem. Patiëntgegevens worden nooit gedeeld met derden.
Vraag - Geeft AI straks aan welke behandeling ik ga krijgen?
Nee, AI wordt alleen gebruikt voor routinematige antwoorden. Denk aan: herhaalrecepten, resultaten en de beantwoording van algemene vragen. AI geeft geen medisch advies en wordt dus niet ingezet in het kader van diagnose, behandeling, preventie of verlichting van ziekte of aandoening. Het is bedoeld om de zorgverlener te ondersteunen bij administratieve handelingen en het bij formuleren van een antwoord.
Patienten kunnen zien wanneer een bericht is opgesteld met ondersteuning van AI. De volgende tekst staat dan bij het antwoord:
Uw zorgverlener heeft dit bericht opgesteld met ondersteuning van AI.
Lees op onze website stjansdal.nl/ai wat dit betekent.
Contact?
Voor vragen of opmerkingen omtrent privacy of AI kunt u contact opnemen met
- Dhr S. Hazekamp, functionaris gegevensbescherming in St Jansdal of met
- Dhr B. von Bartheld, AI officer in St Jansdal.
U kunt hen bereiken via communicatie@stjansdal.nl. Wilt u in de onderwerpregel aangeven aan wie u de mail stuurt?
Ontwikkelingen in de zorg
Nieuwe ontwikkelingen bieden steeds meer mogelijkheden, ook in de zorg. Daarom blijft het St Jansdal zich voortdurend verbeteren. Met digitale hulpmiddelen en diensten kunnen we de zorg slimmer organiseren. De verwachting is dat de inzet van AI de administratieve druk op artsen, verpleegkundig specialisten en andere zorgverleners flink kan verlagen.