l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStJansdal (8:30 - 16:30 uur)

0341 - 463700

Vragen over?


Heeft u een klachtKlik dan hier.

Of compliment? Klik dan hier.


Bent u van de PERS en heeft u een vraag? Klik dan hier.

Medische hulp buiten kantoortijden

Spoedpost Harderwijk  

 

085 - 773 73 71

 

 

www.spoedpostharderwijk.nl

Huisartsenpost Lelystad  

 

0900 - 333 6 333

 

 

www.medrie.nl

Bij levensbedreigende spoed:

 

112

De aanhouder wint!

Met de campagne ‘Wat doe jij?’ (een onderdeel van de bredere slogan ‘Dit doen wij, wat doe jij?’)  laten we zien hoe medewerkers van St Jansdal op hun eigen manier bijdragen aan een duurzamere omgeving. Door persoonlijke verhalen te delen, zoals dat van Anouk Modder, willen we anderen inspireren om ook duurzame stappen te zetten, zowel binnen het ziekenhuis als daarbuiten. Anouk, regieverpleegkundige bij St Jansdal, vertelt hoe zij haar steentje bijdraagt aan duurzaamheid.

Vervangen infuuslijnen
"In 2022 ben ik samen met Danila, destijds werkzaam op afdeling 3 west, een onderzoek gestart om de vervanging van infuuslijnen te verlengen van drie naar zeven dagen," vertelt Anouk. Infuuslijnen zijn flexibele slangetjes die vloeistoffen, medicijnen of voeding direct in de bloedbaan van een patiënt brengen via een infuusnaald of -katheter. "Infuuslijnen in de kliniek werden eerst elke drie dagen gewisseld, waarbij EPIC een herinnering geeft aan de verpleegkundigen om dit te doen. Aangezien infuuslijnen een aanzienlijke kostenpost vormen voor het ziekenhuis, zagen wij kansen om kosten te besparen en de duurzaamheid te verbeteren. Dit zou niet alleen de uitgaven verlagen, maar ook extra tijd voor verpleegkundigen opleveren én het plastic afval verminderen."

 

 

Inspiratie en uitdagingen
"Een artikel in Nursing inspireerde ons om te onderzoeken hoe infuuslijnen minder vaak vervangen kunnen worden in St Jansdal. De opstartfase van ons onderzoek, begin 2022, was vooral een zoektocht naar de juiste interne en externe betrokkenen. We kwamen terecht bij de afdeling infectiepreventie, die op het gebied van hygiëne een belangrijke rol speelt in dit soort beslissingen. Helaas werden we geconfronteerd met nieuwe SRI-richtlijnen (Samenwerkingsverband Richtlijnen Infectiepreventie), die nog in ontwikkeling waren. Omdat er gewacht werd op deze richtlijnen, lag het onderzoek tijdelijk stil.”

 

Resultaat en impact
“In september 2023 kregen we eindelijk groen licht om de wijziging door te voeren in de kliniek. Er is een aanpassing gedaan in EPIC waardoor elke zeven dagen een herinnering komt om de infuuslijn te vervangen. Dit uitstellen bleek veilig en verantwoord. Niet alle afdelingen, zoals de IC en dagbehandeling, volgen de nieuwe richtlijn vanwege de andere manier van werken op deze specifieke afdelingen. Hoewel we nog geen concrete cijfers hebben over de kostenbesparingen, hopen we volgend jaar een daling in het gebruik van infuuslijnen te zien. Het kostte tijd, maar de aanhouder wint!”

 

Oktober 2024