Ziekenhuis St Jansdal vindt het belangrijk dat medewerkers veilig kunnen klagen over bijvoorbeeld beslissingen die hen persoonlijk raken, ongewenste omgangsvormen of over misstanden die volgens hen moreel gezien niet door de beugel kunnen. Veilig klagen, betekent dat de klacht of het feit dat iemand een klacht naar voren brengt geen nadelige gevolgen heeft voor zijn arbeidsrelatie. Daarom zijn in het ziekenhuis verschillende klachtenprocedures van toepassing die mede zorgen voor een ordentelijk verloop van zo’n procedure. Binnen het ziekenhuis kennen we de volgende procedures:
Huisregeling voor individuele klachten
Dit betreft klachten van een medewerker over een beslissing (of het achterwege blijven van een beslissing) door de werkgever waardoor de medewerker volgens hem/haar persoonlijk wordt benadeeld. De afhandeling van de klachten vindt plaats door de klachtencommissie.
FWG herindelingsprocedure
Dit betreft klachten m.b.t. de functiebeschrijving en/of de (her)indeling (waardering) van de functie. De interne afhandeling van de klachten vindt plaats door de Interne BezwarenCommissie FWG (IBC).
Notitie ongewenste omgangsvormen
Dit betreft klachten over ongewenste omgangsvormen zoals seksuele intimidatie, agressie en geweld. De afhandeling van de klachten vindt plaats door de commissie ongewenste omgangsvormen.
St Jansdal wil een veilige en integere omgeving zijn voor alle personen die bij en voor St Jansdal werken. Toch kunnen er integriteitsincidenten of misstanden voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Misstanden zoals schending van aanbestedingsregels en ernstige milieu- of veiligheidsdelicten. Het gaat dan om situaties waarin het maatschappelijk belang in het geding is.
- Integriteitsincidenten zoals diefstal, omkoping, fraude, handel met voorwetenschap, etc.
Daarom is er een Klokkenluidersregeling. Iedereen die bij of voor ons werkt (of heeft gewerkt) heeft daarom de mogelijkheid om vermoedens van integriteitsincidenten of misstanden te melden bij het meldpunt (Meldpunt.Klokkenluiders@stjansdal.nl). We adviseren om vooraf contact op te nemen met onze externe vertrouwenspersoon, die je kan adviseren en ondersteuning kan bieden. Dit is de heer Klijn, hij is bereikbaar via vertrouwenspersoon@bezemer-schubad.nl.