Projecten
Wat was de drijfveer voor St Jansdal om voor langere tijd een relatie aan te gaan met St Mary's? Op de eerste plaats de overtuiging dat de wereldwijde ongelijkheid van welvaart en welzijn niet acceptabel is en het ervaren van de verantwoordelijkheid om iets aan die ongelijkheid te veranderen, ook al zou dat een druppel zijn op een gloeiende plaat.
Daarnaast wilden wij vanuit de identiteit van het St Jansdal vorm geven aan intermenselijke solidariteit; immers: ‘je zorgt voor elkaar’. Daarbij streefden wij naar concentratie van hulp op één doel omdat wij versnippering van hulpverlening over meerdere doelen wilden voorkomen en omdat wij een langjarige relatie wilden
opbouwen om er wederzijds iets van te leren én om te kunnen werken aan resultaten die beklijven op de lange termijn.
Net als overal in de wereld is ook in Afrika de gezondheid het rijkste bezit. Om diverse redenen is er verschil in gezondheidszorg. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn de financiële mogelijkheden.
Het uitgangpunt van St Jansdal voor het St Mary's Hospital is dat het ziekenhuis zelf zorgt voor zijn ontwikkeling. De medewerkers van het St Mary's Hospital kennen de situatie van het ziekenhuis. Daarnaast hebben zij de menskracht, maken zij de plannen en voeren zij zelf de plannen uit.
Het St Jansdal en het St Mary's Hospital ligt mijlenver uit elkaar. Dit is voor ons weleens lastig geweest. Het ziekenhuis in Ghana heeft een totaal andere cultuur. Daarom is het belangrijk dat beide partijen elkaar moet leren begrijpen om misverstanden te voorkomen.
We hebben elkaar moeten leren begrijpen, we hebben geduld moeten leren, we hebben misverstanden uit de weg moeten ruimen. En het St Mary’s heeft moeten leren leven met een partner, die niet zomaar alles goed vindt, maar kritische vragen stelt, het niet overal mee eens is, en soms een ander beeld voor ogen heeft. Er is van meet af aan heel veel tijd en aandacht geïnvesteerd in communicatie, in overleg, in bezoeken over en weer.
In de loop van de jaren is er een partnership ontstaan, waarin het ziekenhuis in Ghana kon groeien. Ruim 150.000 plattelandsbewoners vinden in het St Mary’s een vriendelijke, goede, vertrouwde zorg.
De ontwikkeling van het ziekenhuis ging niet altijd zo snel als we soms hoopten, maar terugkijkend kunnen we wel zeggen dat ze duurzaam is geweest. Het St Mary’s is van henzelf, en het is krachtig. En in Drobo en Harderwijk zijn we het er hartgrondig over eens, dat het alleszins de moeite waard is om de groei van het St Mary’s te ondersteunen tot het geheel op eigen benen kan staan.