Hoe ervaart u onze zorg? Dat vinden wij belangrijk om weten.
In deze folder leest u hoe u uw ervaring kunt delen. Wat doen wij met uw reactie?
- We bespreken het met de medewerkers.
-
We verbeteren de situatie als dat kan.
Complimenten, tips en ideeën
Heeft u ergens een compliment over? Dat is fijn. Het moedigt medewerkers aan om door te gaan met deze zorg. Ga hiervoor naar https://www.stjansdal.nl/vragenlijsten/compliment.
Heeft u tips of ideeën? Dit helpt de ziekenhuisorganisatie om de service nog beter af te stemmen. Ga hiervoor naar https://www.stjansdal.nl/contactformulier.
Enquête
Heeft u een bezoek gebracht op de polikliniek? Of bent u opgenomen geweest in het ziekenhuis? Dan kunt u een enquête invullen. Dat kan op twee manieren:
- Via een link in de bezoeksamenvatting in MijnStjansdal.
- Via de website van het ziekenhuis: https://www.stjansdal.nl/vragenlijsten/enquête.
Betalen
Heeft u een vraag over de rekening (factuur)? Stuur een mail naar de medewerkers van de afdeling administratie en facturering. Het e-mailadres is: facturering@stjansdal.nl.
Of bespreek het via de telefoon. Telefoonnummer 0341-46 35 18. Houd uw patiëntnummer en factuurnummer bij de hand. U kunt bellen tussen 09.00 - 12.00 uur.
Patiëntenportaal MijnStJansdal
Heeft u een vraag of klacht over het patiëntenportaal MijnStJansdal? De medewerkers van Digiplein zijn op werkdagen tussen 8.30 en 16.30 uur bereikbaar via 0341 - 46 37 00. Ook kunt u voor vragen en hulp langslopen bij de balie van het Digiplein in de centrale hal van Harderwijk en Lelystad. Stuurt u liever een bericht? Dat kan via MijnStJansdal of via de mail mijn@stjansdal.nl.
Klacht
Alle medewerkers hebben goede bedoelingen. Toch kunt u niet tevreden zijn over uw behandeling, bezoek of ziekenhuisopname. Bespreek dit dan zo snel mogelijk. Doe dit op de plek waar het gebeurt. Het liefst met de persoon om wie het gaat. Zo kunt u samen direct zoeken naar een oplossing. Ook kunnen misverstanden worden uitgelegd en/of opgelost.
Bent u hier niet tevreden over? Of vindt u dit moeilijk? Dan kunt u uw klacht bespreken met de klachtenfunctionaris.
Klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris werkt volgens de regel van hoor en wederhoor. Hij/zij heeft geen oordeel en kiest geen partij en is onafhankelijk. De klachtbehandeling is geheim. De klachtenfunctionaris behandelt uw klacht zo persoonlijk mogelijk en streeft ernaar binnen 6 weken de klachtbehandeling af te ronden.
Levert u een klacht in bij de klachtenfunctionaris? Dan geeft u hem/haar toestemming tot het bekijken van uw medische dossier. De klachtenfunctionaris doet dit altijd in het bijzijn van een zorgverlener. Alleen uzelf kunt toestemming geven voor het bekijken van uw medisch dossier.
Wij vragen u uw klacht schriftelijk in te sturen. Dat kan op twee manieren:
- Vul uw klacht in op het formulier. Deze vindt u op de website van het ziekenhuis:
www.stjansdal.nl/vragenlijsten/klacht
- Stuur een brief via de post met de volgende gegevens:
Ziekenhuis St Jansdal
t.a.v. de klachtenfunctionaris
afdeling kwaliteit en veiligheid (47)
Postbus 138
3840 AC HARDERWIJK
Hierbij zijn de volgende gegevens belangrijk:
- Achternaam en voorletters
- Geboortedatum en patiëntnummer
- Adres en telefoonnummer
- E-mailadres
- Schrijf in het kort op wat er gebeurd is. Schrijf de datum op en de betrokken afdeling en medewerker(s).
- Leg ook uit wat uw doel is van uw klacht.
Vul uw naam in. Anders neemt de klachtenfunctionaris de klacht niet in behandeling.
Uw gegevens worden ingeschreven in het registratiesysteem. Alleen de klachtenfunctionaris kan de gegevens bekijken. Hij/zij maakt regelmatig een rapportage op de belangrijkste onderwerpen. Deze informatie is bedoeld voor de leidinggevenden. De rapportage bevat geen persoonsgegevens.
Meldt u een klacht namens iemand anders? Dan moet de patiënt daar toestemming (machtiging) voor geven. Een getekende machtiging is noodzakelijk.
Hiervoor zijn extra gegevens nodig:
- Naam
- Geboortedatum
- Telefoonnummer
- Een e-mailadres van de gemachtigde
- Relatie tot de patiënt
NB:
Heeft de klachtenfunctionaris een machtiging gekregen? Dan mag de klachtenfunctionaris zo nodig zelf contact opnemen met de patiënt.
Is uw klacht ontvangen door de klachtenfunctionaris? Dan probeert hij/zij binnen vijf werkdagen contact met u op te nemen.
Bereikbaarheid klachtenfunctionaris
Wilt u de klachtenfuctionaris persoonlijk spreken? Dan kunt u een mail sturen naar klachten@stjansdal.nl. Geef uw naam en telefoonnummer door. De klachtenfunctionaris probeert binnen vijf werkdagen contact met u op te nemen.
De klachtenfunctionaris kan u meer informatie geven, over andere mogelijkheden, die passen bij het doel van uw klacht.
Een paar voorbeelden zijn:
- De geschillencommissie zorg: www.degeschillencommissiezorg.nl.
- Zorgbelang Nederland: www.zorgbelang.nl.
- Nederlandse Zorgautoriteit Nza: www.nza.nl.
- Landelijk Meldpunt Zorg: www.landelijkmeldpuntzorg.nl.
-
De rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl.