Diner
In St Jansdal kunt u tijdens een opname zelf de maaltijd samenstellen. De voedingsassistent komt bij u langs om de keuze met u door te nemen of u kunt zelf de keuze doorgeven door middel van MijnStJansdal. De gerechten waaruit u kan kiezen, zijn aangepast aan uw individuele richtlijnen (zoals dieet, voedselallergie, richtlijnen op basis van cultuur-, geloofs- of levensovertuiging of vegetariër).
Ook de hoeveelheid per gerecht kunt u kiezen. Onze warme maaltijden worden dagelijks in eigen keuken voor u samengesteld en ‘s avonds geserveerd. De specifieke Halal-maaltijden (volgens Islamitische wetten) worden speciaal voor u ingekocht.
Broodbuffetwagen
We komen vijf keer per dag langs met de broodbuffetwagen. De broodmaaltijden kunt u aan bed samenstellen naar eigen wens, rekening houdend met uw individuele dieetrichtlijnen. Daarnaast komen wij langs met extra tussendoortjes en drinken.
Heeft u speciale wensen voor de broodmaaltijden? Laat het ons weten. We doen ons best om dit voor u te regelen.
De maaltijden worden op de volgende tijden geserveerd:
Ontbijt
Broodmaaltijd tussen 7.15 uur en 8.15 uur.
Lunch
Broodmaaltijd tussen 11.45 uur en 13.00 uur.
Diner
Warme maaltijd tussen 17.00 uur en 18.00 uur.
Dessert
Serveren wij na het diner.
Gastenmaaltijden
Deze maaltijden zijn bedoeld voor bezoekers die bij een patiënt willen blijven en voor ouders en/of verzorgers van kinderen die opgenomen zijn. Deze gastenmaaltijden zijn tegen betaling verkrijgbaar. De kosten voor het gebruik van de gastenmaaltijden kunnen alleen via pin worden betaald. De maaltijd en betaling kunt u regelen met de voedingsassistent.
Meegebrachte voedingsmiddelen
We raden bezoek aan geen bederfelijke voedingsmiddelen mee te nemen! Bederfelijke voedingsmiddelen zijn onder andere vlees en vleeswaren, vis, schaal- en schelpdieren en zuivelproducten.
Wilt u deze producten toch meenemen? Dan moet u als volgt te werk gaan:
- Let goed op de THT- of TGT-datum, THT = tenminste houdbaar tot, TGT = te gebruiken tot.
- Bewaar het product in uw koelkast tot het moment dat u op bezoek gaat.
- Zet op niet-gedateerde verse producten zelf de datum van aankoop.
- Wij adviseren u om producten die niet zijn verpakt en geen THT- of TGT-datum hebben, niet langer dan twee dagen te bewaren.
- Noteer de naam van de patiënt op het product. Bij de patiëntenkoelkast liggen hiervoor stickers.
Patiëntenkoelkast
Deze koelkast is bestemd voor levensmiddelen die door het bezoek zijn meegebracht.
De voedingsmiddelen worden in het ziekenhuis één dag in deze koelkast bewaard. Daarna bieden wij deze niet meer aan voor consumptie. Het ziekenhuis is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de patiëntenkoelkast! De koelkast wordt wel door de voedingassistente gecontroleerd. Alle producten waarop geen naam/datum en inzetdatum staan, worden verwijderd!
Ondervoeding
Ondervoeding door ziekte is in het ziekenhuis een veel voorkomend probleem. Ongeveer één op de drie patiënten is ondervoed of loopt risico om ondervoed te raken. Bij opname is u gevraagd naar uw gewichtsverloop en eetlust. De verpleegkundige kan hiermee uw voedingstoestand beoordelen.
Een slechte voedingstoestand heeft allerlei nadelige effecten zoals:
- Verlies van lichaamsgewicht.
- Verlies van spiermassa.
- Verminderde weerstand.
- Verhoogde kans op complicaties zoals infecties, decubitus en verminderde wondgenezing.
Het is dus zaak om de voedingstoestand goed in de gaten te houden. Bij een verminderde voedingstoestand krijgt u een ‘energie- en eiwitrijk dieet’ en/of tussendoortjes aangeboden door de voedingsassistent. Verder komt de diëtist bij u langs om samen met u uw voeding te berekenen en aan te passen aan uw voedingsbehoefte.